Dr. Nicolò Ferrari
Postdoktorand
Nicolò Ferrari
Musikwissenschaftliches Institut
Florhofgasse 11
CH-8001 Zürich
Tel +41 (0)44 634 47 69
nicolo.ferrari@uzh.ch
Lebenslauf
Nicolò Ferrari ist Kulturhistoriker mit Schwerpunkt auf der Musik- und Schriftkultur des späten Mittelalters und der frühen Neuzeit. Seine Forschung bewegt sich an der Schnittstelle von historischer Musikwissenschaft, Handschriftenforschung und Digital Humanities, mit einem besonderen Interesse an polyphoner Musik des 15. bis 17. Jahrhunderts. Nach dem Studium der Musikwissenschaft an der Universität Pavia in Cremona zog Nicolò nach Großbritannien, wo er mit einer Dissertation über die polyphonen Messen des Komponisten Fremin le Caron aus dem 15. Jahrhundert promovierte. Von 2021 bis 2023 war Nicolò als wissenschaftlicher Mitarbeiter an der University of Manchester tätig und arbeitete dort an einem catalogue raisonné der Handschriften des Fondo Cappella Sistina der Vatikanischen Bibliothek. Im Jahr 2023 erhielt er ein Fellowship des Programms „Initiative Geisteswissenschaften“ (IGW) an der Universität Zürich, wo er sich mit dem aufkommenden Feld der digitalen Kodikologie beschäftigte und sich mit der Digitalisierungspraxis von mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Musikquellen auseinandersetzte. Im Jahr 2024 nahm Nicolò eine Stelle als Assistenzprofessor am Institut für Kunst der Polnischen Akademie der Wissenschaften in Warschau an, die durch das National Science Centre (Polen) gefördert wurde. Im selben Jahr absolvierte er zudem ein Forschungsstipendium an der KU Leuven, bei dem er sich mit Musikhandschriften in der KBR – Königlichen Bibliothek Belgiens befasste. Nicolò wurde im Jahr 2024 mit einem UZH Postdoc Grant ausgezeichnet und ist seit Juni 2025 als Postdoktorand an der Universität Zürich tätig.
Nicolò Ferrari is a cultural historian specializing in the music and written cultures of late medieval and early modern Europe. Their research sits at the intersection of historical musicology, manuscript studies, and digital humanities, with a particular focus on polyphonic music from the fifteenth to the seventeenth centuries. After completing their studies in musicology at the University of Pavia in Cremona, Nicolò moved to the UK, where they earned a doctorate with a dissertation on the polyphonic masses of the fifteenth-century composer Fremin le Caron. From 2021 to 2023, Nicolò was a Research Associate at the University of Manchester, contributing to the catalogue raisonné of the manuscripts of the Fondo Cappella Sistina at the Vatican Library. In 2023, they held an Initiative Geisteswissenschaften (IGW) fellowship at the University of Zurich, where they explored the emerging field of digital codicology and examined digitization practices for medieval and early modern music sources. In 2024, Nicolò took up a position as Assistant Professor at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences in Warsaw, funded by the National Science Centre (Poland). That same year, they also held a research fellowship at KU Leuven, focusing on music manuscripts at the KBR-Royal Library of Belgium. Nicolò was awarded a UZH Postdoc Grant in 2024 and has been employed as a postdoctoral researcher at the University of Zurich since June 2025.
Stipendien und Auszeichnungen
- Universität Zürich, UZH Postdoc Grant (2024)
- Narodowe Centrum Nauki (National Science Centre, Poland), SONATA 19 (2024)
- Royal Historical Society, Early Career Research Support Grant (2024)
- Music & Letters Trust, Music & Letters Award (2024)
- Universität Zürich, Initiative Geisteswissenschaften Fellowship-Programm (2023)
- The University of Manchester, Honorary Research Fellowship (2023)
- Royal Historical Society, Associate Fellowship (2023)
- Society for Renaissance Studies, Postdoctoral Fellowship (2021) (nicht angetreten)
- Society for the Study of the Crusades and the Latin East, Travel Bursary (2020)
- University of Huddersfield, Postgraduate Researcher Environment Development Fund (2019)
- University of Huddersfield, Doktorandenstipendium (2017-2020)
- The University of Manchester, Doktorandenstipendium (2017) (nicht angetreten)
Publikationen
1. Monographie
- The Manuscripts of the Fondo Cappella Sistina to c.1650. Catalogue raisonnée, Città del Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana, voraussichtlich 2025 [gemeinsam mit Thomas Schmidt].
2. Herausgeberschaften
- The Low Countries and Central Europe: Historiographical Paradigms in Music, 1400–1650, hrsg. von Antonio Chemotti und Nicolò Ferrari, = Themenheft troja. Jahrbuch für Renaissancemusik (in Vorbereitung).
3. Beiträge in Zeitschriften
- „The Long History of Jean Richafort’s Requiem“ (In Vorbereitung für das Journal of Musicology) [gemeinsam mit Antonio Chemotti].
- „Parvus Undercover: Sixteenth-Century Musical Fragments in the Fondo Cappella Sistina“, in: Early Music, voraussichtlich 2025 [gemeinsam mit Thomas Schmidt].
- „Colloquy—Early Music Sources in the Digital Age“, in: Journal of the Alamire Foundation voraussichtlich 2025 [gemeinsam mit Nicholas Bleisch, Antonio Chemotti, Henry T. Drummond, und Hein Sauer].
- „Texting Polyphonic Settings of the Ordinary of the Mass in the Late Fifteenth-Century“, in: Journal of the Alamire Foundation 15 (2023) S. 221-238.
- „New Findings on the Origin and Making of Napoli, Biblioteca Nazionale, Ms VI.E.40“, Muzyka 66 (2021) S. 148-184.
4. Rezensionen
- „When Musicology Goes Cultural. On A Cultural History of Western Music in the Renaissance“, in: Muzyka 69 (2024) S. 165-178.
- „Musical Sources: 70 Years of RISM“, in: Early Music 50 (2022) S. 551-553.
- „Contrafacta. Modes of Music Re-Textualization in the Late Sixteenth and Seventeenth Century“, eds. Marina Toffetti and Gabriele Taschetti (Kraków: Musica Iagellonica, 2020), in: Muzyka 66 (2021) S. 185-189.
Tagungen und Vorträge
1. Panels- und Tagungsorganisation
- Mitglied des Organisationskomitees der 54. Medieval and Renaissance Music Conference, Uniwersytet Warszawski, 6.–10. Juli 2026
- „Manuscripts on Screen: Early Music Sources in the Digital Age“, Studientag der Initiative Geisteswissenschaften, Universität Zürich, 14. Dezember 2023
- Roundtable „Remapping Identities Across and Through the Early Mediterranean“, 21. Quinquennial Congress der International Musicological Society, Athen, 22.–26. August 2022 (gemeinsam mit Giulia Accornero und Alexandros Hatzikiriakos)
- Study Session „Decoloniality and the Global Turn: New Perspectives for the History of Early Music“, 21. Quinquennial Congress der International Musicological Society, Athen, 22.–26. August 2022 (gemeinsam mit Giulia Accornero)
- Themed Session „Music Exchanges Across the Corrupting Sea“, 49. Medieval and Renaissance Music Conference, NOVA University Lissabon, 5.–9. Juli 2021 (gemeinsam mit Alexandros Hatzikiriakos)
2. Eingeladene Vorträge
- „From Burgundy to Hungary: Rethinking L’homme armé in European Crusading Culture“, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 4. März 2025
- „Revelations from Regensburg: The Manuscript Bischöfliche Zentralbibliothek, BH 6003 and the Roman Legacy of Richafort’s Requiem“ (mit Antonio Chemotti), Institut für Musikwissenschaft, Universität Regensburg, 28. Mai 2024
- „From Script to Screen: The Fondo Cappella Sistina and the Future of Manuscript Description“, Musikwissenschaftliches Institut, Universität Zürich, 13. März 2024
- „Music and Colonial Encounters in the Anti-Ottoman Crusades“, Hochschule für Musik und Theater Hamburg, 20. Dezember 2023
- „Trans-Maritime Perspectives for Global Histories of Early Music“, Department of Music Research Forum, University of Manchester, 17. März 2022
3. Konferenzbeiträge
- „The Politics of Place: Rethinking Narratives of Central European Manuscripts“, 53rd Medieval and Renaissance Music Conference, Newcastle University, 30. Juni – 4. Juli 2025
- „The Long History of Jean Richafort’s Requiem“ (gemeinsam mit Antonio Chemotti), The Transmission of Funerary Music in Early Modern Europe, CSIC - Institución Milá y Fontanals de Investigación en Humanidades, Barcelona, 3.–4. Juni 2025
- „For Whom is this Requiem Sung? Hearing the Mass for the Dead in Early Modern Rome“, Stadt(t)räume Study Day, Forum Alte Musik Zürich, 15. März 2025
- „‚The West is the Best‘: The Geopolitics of Late Medieval and Early Modern Music Manuscripts“, The Low Countries and Central Europe: Historiographical Paradigms in Music and the Arts, 1400-1650, Alamire Foundation – KBR—Royal Library of Belgium, 6.–8. Februar 2025
- „Parvus Undercover: Musical Fragments in the Fondo Cappella Sistina“ (gemeinsam mit Thomas Schmidt), 52nd Medieval and Renaissance Music Conference, Universidad de Granada, 6.–9. Juli 2024
- „A New Roman Source for Jean Richafort’s Requiem (I)“, 52nd Medieval and Renaissance Music Conference, Universidad de Granada, 6.–9. Juli 2024
- „New Codicological Research on Brussels, Royal Library, 5557: A Preliminary Report“ (gemeinsam mit Paweł Gancarczyk), From Script to Sound Study Day, KBR—Royal Library of Belgium, 13. Juni 2024
- „Reflections on a Digital Codicology of Music Manuscripts“, Manuscripts on Screen: Early Music Sources in the Digital Age, Universität Zürich, 14. Dezember 2023
- „Complex Codices: Describing the Syntax of Late Medieval and Early Modern Music Manuscripts“, Musical Sources: Past and Future, RISM, Akademie der Wissenschaften und der Literatur Mainz, 7.–9. Oktober 2022
- „Singing the Armed Man: Centres and Peripheries of the L’homme armé Tradition“, Musical Interactions, 1400-1650, KU Leuven – Univerzita Karlova, Prag, 14.–17. September 2022
- „Music and Anti-Ottoman Propaganda in the Late Medieval and Early Modern Mediterranean“, 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society, Athen, 22.–26. August 2022
- „Grieving for Constantinople: Du Fay’s O tres piteulx and the Construction of a Crusading Cultural Idiom“, 50th Medieval and Renaissance Music Conference, Uppsala Universitet, 4.–7. Juli 2022
- „Singing the Armed Man: Napoli, Biblioteca Nazionale, Ms VI.E.40 and the Late Medieval Crusading Movement“, Society for the Study of the Crusades and the Latin East 10th International Conference: Crusading Encounters, Royal Holloway, University of London, 27. Juni – 1. Juli 2022
- „‘They trample with filthy feet on the disciplines of all laws and liberal arts’. Music, Cultural Supremacy, and the Image of the Turk“, 49th Medieval and Renaissance Music Conference, NOVA University Lisbon, 5.–9. Juli 2021
- „Crusading Propaganda and Fifteenth-Century L’homme armé Masses“, 48th Medieval and Renaissance Music Conference, University of Edinburgh, 1.–4. Juli 2020
- „Crusading Identities and Fifteenth-Century L’homme armé Masses“, International Musicological Society Intercongressional Symposium „Agency and Identity in Music”, School of Music, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, 7.–10. Juli 2019
- „Text Underlay in Firminus Caron’s Masses“, 47th Medieval and Renaissance Music Conference, Schola Cantorum Basiliensis, Basel, 3.–6. Juli 2019
- „Il sera par vous conbatu le doubté Turcq: Crusading and Fifteenth-Century L’homme armé Masses“, Northern Network for the Study of the Crusades: Third Annual Symposium, University of Huddersfield, 22. Februar 201919. „The Credos of Trent93: Questions of Text Underlay“, 45th Medieval and Renaissance Music Conference, Prag, 4.–8. Juli 2017